Informacja prasowa auto motor und sport – FAST LAP

CLAAS XERION debiutuje na Nordschleife

Harsewinkel, wrzesień 2020 r. 24 sierpnia 2020 roku miała miejsce spektakularna premiera na odcinku Nordschleife słynnego toru wyścigowego Nürburgring: Po raz pierwszy trasa została pokonana przy użyciu nowoczesnego, dużego ciągnika – a do tego podczas jazdy do tyłu.

Dlaczego do tyłu? Bo XERION to potrafi!

Od chwili wprowadzenia na rynek w 1997 roku CLAAS XERION jest symbolem maksymalnej siły uciągu połączonej z bezkonkurencyjną wszechstronnością. Stały napęd na cztery koła o tym samym rozmiarze oraz przekładnia bezstopniowa zapewniają maksymalną trakcję w każdych warunkach. Duża powierzchnia przylegania, włączany tryb jazdy ochronnej tzw. psi chód przyczynia się do ochrony gleby a kierowanie wszystkimi kołami zmniejsza promień zawracania, to atuty tego najmocniejszego produkowanego seryjnie ciągnika w Niemczech. Po pracy na polach uprawnych i terenach zielonych na całym świecie, dużych budowach i lotniskach, lasach i przełęczach wysokogórskich 24 sierpnia 2020 roku na ciągnik XERION 5000 Trac VC czekało zupełnie nowe zadanie: pokonanie owianego złą sławą odcinka Nordschleife na torze Nürburgring.

Na liczącej 20,6 km trasie nie chodziło oczywiście o uzyskanie najlepszego czasu. Kierowca wyścigowy Christian Menzel, który jest przyzwyczajony do jazdy kilkusetkonnymi super sportowymi autami, stanął przed zupełnie innym wyzwaniem: manewrowanie przez 73 zakręty „Zielonego Piekła” i budzący postrach zakręt Karussell ważącym przeszło 17 ton super ciągnikiem z układem kierowania wszystkimi kołami o średnicy 2,15 m oraz wysokim środkiem ciężkości. A ponieważ pomysłodawcy tego zadania z magazynu auto motor und sport nie uznali go za wystarczająco trudne, super test FAST LAP maszyna odbyła jadąc do tyłu. Nikt nie zna bowiem takiego sposobu poruszania lepiej niż XERION Trac VC z obracaną kabiną, który osiąga swoją prędkość maksymalną 50 km/h zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu. Już sama wysoka pozycja siedząca stanowiła przy tym wyzwanie dla doświadczonego kierowcy wyścigowego, który na torze najchętniej siedzi za kierownicą Porsche 911 – i to tak nisko, jak to tylko możliwe. Dlatego też mimo odbycia wstępnego instruktażu i krótkich przejazdów treningowych przed startem maszyna wciąż budziła respekt, zwłaszcza, że podczas jazdy do tyłu kierowca ma niezakłócony widok na asfalt z wysokości ponad 3 metrów.

Niemal stałe 50 km/h

Jednak w końcu, o godzinie 12:20 czasu lokalnego dało się słyszeć: cała naprzód! Pierwsze zakręty Menzel przejechał jeszcze dość ostrożnie, jednak początkowa nieśmiałość szybko ustąpiła miejsca pewności, z jaką 49-latek soczyście zielonym ciągnikiem Trac pokonywał zakręty, wzniesienia i spadki. Jak przystało na prawdziwego kierowcę wyścigowego, nie omieszkał on także ostro potraktować kilku krawężników – dla kół ciągnika XERION to żaden problem. Ciekawie zrobiło się na zakręcie „Karussell”, jednym z ostatnich nachylonych zakrętów na europejskich torach wyścigowych. Nachylenie zakrętu wcale nie przeszkodziłoby kierowcy w pokonaniu go z maksymalną prędkością.

Dopiero wyboje, których tak bardzo boi się wielu zawodników, zmusiły go do zdjęcia nieco nogi z gazu. Za to praktycznie na wszystkich pozostałych odcinkach toru pedał jazdy pozostawał wciśnięty do maksimum. Nagrodą za to był niespodziewany czas okrążenia: dokładnie 25 minut, 50 sekund i 57 dziesiątych wskazywał pomiar GPS po przekroczeniu linii mety. Oznacza to średnią prędkość rzędu 47,85 km/h, co znacznie przewyższyło oczekiwania redakcji auto motor und sport, która spodziewała się wyniku wynoszącego ok. 40 km/h. Moment obrotowy 2600 Nm i moc 530 KM sześciocylindrowego silnika Mercedes-Benz o pojemności 12,8 l najwyraźniej także na wzniesieniach niemal pozwoliły nadrobić straty czasowe poniesione w ciasnych zakrętach. „W samochodzie wyścigowym zdublowałbym ciągnik XERION trzy razy” – stwierdził zachwycony Christian Menzel po zakończeniu supertestu. „Mimo to mam ogromny szacunek dla tej maszyny. Wiadomo, że jest ona przeznaczona do ciągnięcia ciężkich ładunków przy niskich prędkościach. Mając to na uwadze można powiedzieć, że ciągnik naprawdę dobrze poradził sobie na Nordschleife.” Christian Menzel nie mógł także odmówić sobie wbicia szpileczki koledze, legendarnemu kierowcy rajdowemu Walterowi Röhrlowi. Röhrl pokonał bowiem Nordschleife w 2012 roku za kierownicą zlicytowanego później w szczytnym celu ciągnika Porsche Diesel Junior, notując najwolniejsze okrążenie w swoim życiu. „Myślę, że zdecydowanie pobiłem jego czas okrążenia” – powiedział Menzel z widocznym ironicznym uśmiechem na twarzy. „Ale przyznaję, że miałem też pod maską kilka koni mechanicznych więcej!”

Z 350 000 odsłonami w ciągu trzech dni film udostępniony przez redakcję auto motor und sport stał się kolejnym hitem na YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=lVSTaAf5Ick

Po dotarciu do mety: rozpromieniony Christian Menzel, który pokonał „Zielone Piekło” z niemal stałą prędkością 50 km/h i – z przymrużeniem oka – przebił nawet legendę wyścigów Waltera Röhrla.

Jens Dralle, kierownik działu testów i techniki w auto motor und sport również był na miejscu i sam zasiadł nawet za kierownicą ciągnika XERION 5000 w ramach krótkiej jazdy próbnej.

Godzina 12:20, robi się poważnie: fotografowie i kamerzyści z zespołu auto motor und sport dawali z siebie wszystko, ale oczywiście byli zabezpieczeni pasami.

Jeszcze krótkie przejrzenie komentarzy fanów na Facebooku – to motywuje podwójnie.

Końcowy obchód i ostatnie sprawdzenie kamery: napięcie rośnie!

W super teście ciągnika XERION przeprowadzonego przez auto motor und sport za kierownicą bolidu o mocy 530 KM zasiadł kierowca wyścigowy Christian Menzel.